Ny kampagne fra Spillemyndigheden opfordrer danskerne til at spille smart

28, apr 2025

I denne uge er der premiere på en ny kampagnefilm fra Spillemyndigheden. På sociale medier og i bybilledet minder en film på 30 sekunder unge mellem 18 og 24 år om at “spille smart”, hvis de spiller om penge.

Med andre ord: det er smart at sikre sig, at Spillemyndighedens tilladelsesmærke er til stede.

Formålet med kampagnen er at øge kendskabet til Spillemyndighedens runde tilladelsesmærke og få flere til at kigge efter mærket for at kunne vælge spiludbydere med dansk tilladelse fremfor andre spiludbydere.

Der er brugt humor i filmen, som viser to unge mænd, der spiller pengespil på deres mobiltelefoner. En barsk udseende mand kommer hen og råber til dem, om de spiller smart? De unge mænd bliver både forskrækkede og forvirrede, indtil de opdager, at det blot er en venlig reminder om at vælge en udbyder med tilladelse fra Spillemyndigheden, “hvis de absolut skal spille”, som der bliver sagt i filmen.

Hold øje med mærket

“Vi ved heldigvis, at langt de fleste danskere spiller hos udbydere med en tilladelse fra Spillemyndigheden”, siger Anders Dorph, direktør i Spillemyndigheden. “Vores seneste opgørelse viser, at 91,5 procent af danskernes onlinespil foregår på sider med tilladelse. Det er vi glade for, men det betyder jo også at knap 10 procent spiller på sider, som ikke har samme grad af forbrugerbeskyttelse, som sider med en tilladelse. Derfor vil vi gerne sikre, at danskerne ved, at de skal holde øje med Spillemyndighedens tilladelsesmærke, når de spiller om penge.”

Den primære målgruppe for kampagnen er mænd mellem 18 og 24 år, og derfor er der også valgt kanaler, hvor målgruppen færdes:
Filmen vil blive vist på sociale medier, streamingtjenester (TV-kanaler og Twitch) samt i fitnesscentre og på uddannelsesinstitutioner.

Desuden vil man kunne se plakater ved busstoppesteder og på banegårde i de største danske byer. Plakaterne er tilpasset de enkelte byer med et humoristisk twist, så der fx står “Folk i O’ense spiller ræddi nok smart” på plakater i Odense, og “Folk i Aarhus spiller så smart, ikk’å?” på de plakter, der er i Aarhus.

Kampagnen, der er udviklet og produceret af bureauet Advice kører fra den 28. april til den 18.maj.

Se "Spiller du smart?" her