ROFUS

ROFUS er Spillemyndighedens Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere. I ROFUS kan du frivilligt registrere dig med NemID, hvis du ønsker at udelukke dig midlertidigt eller endeligt fra at kunne spille i Danmark.

Det skal du være opmærksom på

  • Du kan ikke fortryde eller annullere din registrering
  • ROFUS omfatter alt onlinespil med indsats. ROFUS omfatter også alle danske fysiske kasinoer
  • Ved registrering samtykker du til, at spiludbyderne kan behandle dine data, hvis du forsøger at logge på eller oprette en ny spilkonto
  • En registrering i ROFUS er personlig, og du kan derfor kun registrere dig selv
  • Spillemyndigheden tager forbehold for eventuelle tekniske fejl i ROFUS og kan således ikke holdes ansvarlig for dette

Registrér dig i ROFUS

Registrer dig i ROFUS med NemID

Har du ikke NemID?

Hvis du ikke har NemID, kan du registrere dig i ROFUS ved at udfylde og sende blanket nr. 9-01 via Spillemyndighedens kontaktformular eller til:

 

Blanket 9-01

ROFUS - udelukkelse fra spil

Spillemyndigheden
Englandsgade 25, 6. sal
5000 Odense C

Spillemyndighedens kontaktformular

Hvordan fungerer ROFUS? 

Hvad er omfattet af ROFUS?

Er du registreret i ROFUS, udelukker du dig selv fra onlinespil og alle fysiske kasinoer i Danmark. Onlinespil i denne sammenhæng er væddemål og onlinekasinospil som f.eks. poker, roulette og spil på gevinstgivende spilleautomater. 

Hvor lang tid kan jeg udelukkes? 

  • 24 timer
  • 1, 3 eller 6 måneder
  • Endelig udelukkelse

Du har mulighed for at tage en 24 timers spilpause eller en midlertidig udelukkelse på 1, 3 eller 6 måneder. Du har også mulighed for at vælge en endelig udelukkelse. Ved de midlertidige udelukkelser ophæves din registrering automatisk, når perioden er udløbet på det præcise klokkeslæt. Ved en endelig udelukkelse kan du tidligst et år efter din registrering anmode Spillemyndigheden om at få slettet din registrering. Dette gør du ved at logge ind på www.rofus.nu med dit NemID. Anmodningen skal bekræftes ved at logge ind på www.rofus.nu efter minimum 7 dage og maksimum 30 dage.  

Log ind i ROFUS

Personlig og fortrolig

En registrering i ROFUS er personlig, hvorfor du kun kan registrere dig selv.

Spillemyndigheden behandler dine oplysninger fortroligt. De eneste der kan se din registrering i ROFUS, er de spiludbydere, du har konto hos. Spiludbyderne kan dog kun se din registrering, hvis du forsøger at logge ind eller oprette en konto i din udelukkelsesperiode. 

Reklame 

Når du registrerer dig i ROFUS tilmelder du dig samtidig ”Nej tak til spilreklamer”. Derved undgår du at modtage reklamer fra online spilselskaber med dansk spiltilladelse, mens du er registreret i ROFUS. 

Spilselskaberne kan se at du er registreret i ROFUS, inden de udsender reklamer. 
Med spilreklamer menes enhver form for kommerciel kontakt via telefonnumre, mailadresser, postadresser eller andre informationer, som spilselskabet har om dig.

Adresseløse husstandsomdelte reklamer og internetreklamer er ikke omfattet. 

Ofte stillede spørgsmål

Hvad betyder en endelig udelukkelse?

En endelig udelukkelse varer som udgangspunkt endeligt. Man kan tidligst et år efter sin registrering anmode Spillemyndigheden om at få slettet sin registrering. Hvis du i løbet af en endelig udelukkelsesperiode, forsøger at logge ind på din spilkonto, vil din spilkonto blive lukket. Et eventuelt indestående på din spilkonto skal udbetales til dig, når spilkontoen lukkes. 

For at få slettet din registrering i ROFUS, skal du logge ind på www.rofus.nu med dit NemID og anmode om at blive slettet. Anmodningen om sletning skal bekræftes ved at logge ind på www.rofus.nu efter minimum 7 dage og maksimum 30 dage.  

Log ind i ROFUS

Hvorfor skal jeg bruge NemID for at registrere mig i ROFUS?

Du skal bruge NemID, når du registrerer dig i ROFUS for at sikre det højest mulige sikkerhedsniveau og for at undgå falske registreringer eller lignende. Det betyder også, at du kun kan registrere dig selv i ROFUS.

Kan jeg blive registreret i ROFUS uden brug af NemID?

Blanket 9-01

ROFUS - udelukkelse fra spil

Hvis du ikke har mulighed for at registre dig i ROFUS ved brug af NemID, kan du udfylde og sende blanket nr. 9-01 via vores kontaktformular eller til:

Spillemyndigheden
Englandsgade 25, 6. sal
5000 Odense C

Kan jeg være sikker på, at ingen finder ud af, at jeg er registreret i ROFUS?

ROFUS er et sikkert register, som kun få medarbejdere i Spillemyndigheden har adgang til. Medarbejderne må kun behandle dine data hvis du på forhånd har samtykket til det. Medarbejderne er underlagt tavshedspligt og reglerne i persondataloven. 

Spiludbydere må kun kontrollere CPR-numre i ROFUS, hvis du forsøger at oprette en ny konto eller logge ind på en allerede oprettet spilkonto.
Når du registrer dig i ROFUS, tilmeldes du samtidig ordningen ”Nej tak til spilreklamer”. Spiludbyderne kan se, at du er registreret i ROFUS inden de udsender markedsføringsmateriale. 

"Nej tak til spilreklamer" er en obligatorisk ordning for spiludbyderne og spillere. 

Hvad gør jeg, hvis jeg fortryder min registrering i ROFUS?

En registrering i ROFUS er bindende, og det er ikke muligt at fortryde eller annullere registreringen. 

Hvad gør jeg, hvis jeg vil slettes i ROFUS?

Hvis du har udelukket dig midlertidigt, vil din registrering blive ophævet automatisk, når den valgte periode udløber. 
Hvis du har valgt en endelig udelukkelse, har du tidligst et år efter, at du er blevet registreret i ROFUS, mulighed for at anmode Spillemyndigheden om at få slettet din registrering. Dette gør du ved at logge ind på www.rofus.nu med dit NemID. Anmodningen skal bekræftes ved at logge ind på www.rofus.nu efter minimum 7 dage og maksimum 30 dage.  

Log ind i ROFUS

Kan jeg få udbetalt penge fra en spilkonto, når jeg er registreret i ROFUS?

Hvis du har registreret dig endeligt i ROFUS, skal spiludbyderen, når de bliver bekendt med din endelige udelukkelse, automatisk sørge for at lukke din spilkonto og udbetale et eventuelt indestående beløb til dig. Hvis du har registreret dig midlertidigt, er din konto midlertidigt deaktiveret. Hvis du vil have midler udbetalt, skal du kontakte spilselskabet for at få nærmere information. 

Udelukkelse fra ét bestemt spilselskab eller fysisk kasino

Du kan udelukke dig fra ét bestemt spilselskab på selskabets egen hjemmeside. Udelukkelsen kan ske for 24 timer, minimum 30 dage eller endeligt. En endelig udelukkelse medfører lukning af din spilkonto.

Du kan også vælge at udelukke dig fra ét bestemt fysisk kasino. Du kan kontakte kasinoerne for at høre nærmere herom.

Jeg er ikke længere registreret i ROFUS, men jeg kan ikke logge ind eller oprette mig hos et spilselskab med tilladelse i Danmark. Hvad gør jeg?

Du skal tage kontakt til det pågældende spilselskab, da kan være tale om en teknisk fejl.

Jeg ønsker ikke at udelukke mig selv i ROFUS, men vil gerne tjekke, om mit spilforbrug kan være problematisk for mig. Hvad kan jeg gøre?

Spilselskaberne skal på deres hjemmeside formidle adgang til en "selvtest for ludomani". Du kan også selv finde testen på ROFUS.nu.

ROFUS.nu

Hvis du har brug for vejledning omkring ansvarligt spil, er du velkommen til at kontakte Spillemyndighedens hjælpelinje StopSpillet på telefonnummer 70 22 28 25. Få mere information på www.stopspillet.dk.

Tekniske fejl i ROFUS

Spillemyndigheden er ikke ansvarlig for tekniske fejl og nedbrud i ROFUS. Oplever du at ROFUS ikke fungerer, er du meget velkommen til at sende os en mail via vores kontaktformular.

Kontakt Spillemyndigheden

Fandt du ikke svar på det, du ledte efter?

Du er meget velkommen til at kontakte Spillemyndigheden via vores kontaktformular, hvis du har spørgsmål.

Jeg er i ROFUS, men har alligevel kunne logge ind og spille. Hvad gør jeg?

Spiludbyderen er ansvarlig for, at du ikke kan indgå nye spil, imens du er registreret i ROFUS. Derfor er det vigtigt, at du tager kontakt til den pågældende spiludbyder, så snart du opdager fejlen. Spillemyndigheden vil meget gerne orienteres om sådanne fejl, så vi eventuelt kan tage det med i vores tilsyn af spiludbyderne. Du kan kontakte os via vores kontaktformular. 

Jeg er meldt ind i ROFUS, men har alligevel modtaget reklamer. Hvad gør jeg?

Spiludbyderen er ansvarlig for at du ikke modtager spilreklamer, imens du er registreret i ROFUS. Derfor er det vigtigt at du tager kontakt til den pågældende spiludbyder, så snart du opdager fejlen. Spillemyndigheden vil meget gerne orienteres om sådanne fejl, så vi eventuelt kan tage det med i vores tilsyn af spiludbyderne. Du kan kontakte os via vores kontaktformular.