Spillemyndigheden bag nyt forskningsprojekt om unge, gaming og gambling

26, jun 2020

Spillemyndigheden og VIVE (Det Nationale Forskning- og Analysecenter for Velfærd) har indgået samarbejde om et forskningsprojekt om unges forhold til gaming. Projektet forventes færdigt i foråret 2021.

Forskningsprojektet er en del af den politiske aftale Aftale om nye tiltag mod spilafhængighed og justering af spilaftale” fra juni 2018.

Formålet med projektet er at undersøge, hvilken rolle gambling (pengespil) har i forhold til unges gaming (computerspil). Formålet er at få ny viden om børn og unges online gaming i relation til gambling. Projektet vil fokusere på onlinespil og særligt på, hvordan børn og unge oplever og forholder sig til gamblingrelaterede elementer i onlinespillene.

Kvalitative interviews
Forskningsprojektet vil give et videnskabeligt funderet og systematisk indblik i, hvordan gaming indgår i børn og unges hverdag, og hvordan tilføjelsen af gambling-relaterede elementer i gaming og på forskellige platforme (fx på pc, smartphones, tablets, PlayStation) påvirker gaming-oplevelsen og hverdagslivet mere generelt. Der vil også blive set på betydningen af mikrotransaktioner (køb for små beløb i spillene), og hvad disse gør for spiloplevelsen.

Forskningsprojektet vil anvende kvalitative metoder til at frembringe data om børn og unges gaming på forskellige platforme. Det vil ske via indsamling af viden ved interviews blandt børn og unge (13-19-årige). Desuden inddrages en særlig undergruppe af unge voksne (20-25-årige), som har oplevet alvorlige problemer med gaming og/eller gambling og har eller har haft decideret spilafhængighed (afhængighed af pengespil).

Forskningsprojektet skal udmunde i en rapport. Desuden kan projektet føre til en række videnskabelige artikler. Projektet forventes færdigt i foråret 2021 (på grund af Covid-19 situationen er projektet blevet forsinket med nogle måneder).