Ny kampagne skal øge kendskabet til hjælpelinjen StopSpillet

02, okt 2025

I oktober og november lancerer Spillemyndigheden en ny kampagne, der skal øge kendskabet til hjælpelinjen StopSpillet. Hjælpelinjen tilbyder gratis og fortrolig rådgivning til spillere og pårørende, der oplever udfordringer med pengespil. 

Siden opstarten i januar 2019 har StopSpillet haft knap 4.000 samtaler med spillere og pårørende. Erfaringer viser, at der i gennemsnit går omkring 2,5 år fra de første bekymringer opstår, til spillere henvender sig til StopSpillet. Den nye kampagne skal derfor gøre det lettere – og mere naturligt – at tage kontakt til hjælpelinjen, før problemet når at vokse sig stort. 

Fokus på fædre i 30’erne 
Hvor tidligere kampagner for StopSpillet især har rettet sig mod yngre mænd, er målgruppen denne gang mænd i 30-40 årsalderen. Research af henvendelser til StopSpillet viser, at netop fædre i alderen 30-40 år kan have sværere ved at søge hjælp. Sekundært henvender kampagnen sig til kvinder i samme aldersgruppe, da de kan være pårørende. 

Kampagnens centrale budskab ”Er den gode stemning på spil?” formidles blandt andet gennem en 30 sekunders film, hvor en dreng spørger sin mor: ”Mor, tror du, far vinder penge på kampen i dag? For så er han glad og så vil han lege.” Filmen sætter fokus på, hvordan spil kan påvirke stemningen i hele familien, men uden at udstille spilleren (faren) som en skurk. 

”Kampagnen skal i højere grad vise, hvad man risikerer at gå glip af, hvis man lader spil fylde for meget. Det må godt gøre lidt ondt i maven og give anledning til refleksion – og meget gerne til, at man kontakter StopSpillet, siger direktør for Spillemyndigheden, Anders Dorph. 

Kampagnekanaler 
Kampagnen kører på en bred vifte af platforme for at nå målgruppen: 

* Sociale medier (Facebook og Instagram) 
* Reddit – herunder en AMA (Ask Me Anything) den 20.-21. oktober med rådgivere fraStopSpillet 
*Viaplay Sport 
*Podcasts og radiospots 
*Online bannere på relevante hjemmesider 

Kampagnen er udviklet og produceret af bureauet Advice for Spillemyndigheden. 

Se kampagnefilmen

Screenshot StopSpillet-kampagne