Spillemyndigheden får nye opgaver og medarbejdere
Spilleautomater, terningkast, kortspil og roulette. Folk med interesse for spænding og pengespil har siden 1991 kunnet få frit løb for interessen på et af de seks landbaserede spillekasinoer i Danmark. Den 31. marts 2011 får Spillemyndigheden, som er en del af Skatteministeriet, endnu en opgave at holde styr på. De skal nemlig administrere spillelovgivningen i forhold til de fysiske kasinoer i Danmark.
Folketinget har for godt to uger siden vedtaget, at Spillemyndigheden overtager reguleringen af spillekasinoerne. Derudover er ressortansvaret overført fra Justitsministeriet til Skatteministeriet, og de kommunalt ansatte kontrollanter er overgået til ansættelse i Spillemyndigheden.
Fuldt hus på opgaverne
Kasinoerne i Danmark er placeret med stor geografisk spredning og har en samlet bruttospilleindtægt på cirka 340 millioner kroner. Justitsministeriet har for nylig givet bevilling til yderligere et landbaseret spillekasino samt to spillekasinoer ombord på danske skibe i rutefart.
Når Spillemyndigheden overtager tilsyn og kontrol med spillekasinoerne, betyder det spændende udfordringer og nye samarbejdsrelationer. Vi skal i første omgang sætte os ind i lovgivningen på området. Og så skal vi byde velkommen til de cirka 30 nye kollegaer, som varetager kontrollen med kasinoerne. Derudover skal vi i gang med at etablere samarbejdsrelationer med kasinoerne og deres brancheforening samt udbygge eksisterende samarbejdsrelationer med politiet og spillemyndighederne i andre lande, så de nu også kommer til at omfatte kasinoområdet.
Forude venter altså en spændende proces for Spillemyndigheden. En proces, som de glæder sig til at tage hul på, og som er en del af en udvikling, hvor Spillemyndigheden får ansvaret for den samlede spillelovgivning i Danmark.