Pressemeddelelse: International anerkendelse til Spillemyndighedens direktør

12, sep 2017

Birgitte Sand, direktør for Spillemyndigheden, modtog tirsdag den 12. september prisen ”Regulator of the Year 2017 - Europe” af International Masters of Gaming Law (IMGL). IMGL er en sammenslutning af blandt andet advokater, undervisere og konsulenter inden for spilverdenen samt repræsentanter fra spillemyndigheder.

Birgitte Sand får prisen for at have medvirket til ”den høje standard og regulering af det danske spillemarked og sine bemærkelsesværdige bidrag til det internationale reguleringsarbejde”, som der står i motivationen fra IMGL.

Prisen blev overrakt af Michael Zatezalo, præsident for IMGL, på organisationens konference i København, hvor godt 100 personer deltog.

Birgitte Sand har været direktør i Spillemyndigheden siden 2008 og stod således i front for den delvise liberalisering af det danske spilmarked, som trådte i kraft i 2012.

Anerkendelse til Spillemyndigheden
Birgitte Sand lægger vægt på, at prisen i høj grad også er hele Spillemyndighedens fortjeneste. – Jeg har haft det store privilegie at arbejde sammen med kompetente og engagerede kolleger i Spillemyndigheden siden 2008, siger Birgitte Sand. – Sammen er det lykkede os at implementere en velfungerende spillelovgivning i Danmark. Vores spillovgivning og vores administration af samme bliver ofte fremhævet, og det er derfor en stor fornøjelse for mig at modtage IMGL-prisen og dermed blive anerkendt af en betydningsfuld kreds inden for den spilverden, som vi så aktivt deltager i, siger Birgitte Sand.

Et marked i konstant udvikling
Den danske Spillemyndighed, som er en statslig styrelse under Skatteministeriet, beskæftiger godt 80 medarbejdere, som blandt andet sørger for at udstede tilladelser til spil om penge og føre tilsyn med spilmarkedet.

Med et voksende marked, der konstant udvikler ny typer spil baseret på flere forskellige teknologiske løsninger, kan det godt være en udfordring som myndighed at sikre, at spil om penge i Danmark foregår inden for den gældende lovgivning. – Vi har altid fokus på at nå frem til de bedst mulige løsninger i konstruktiv dialog med andre myndigheder, spiludbyderne og deres rådgivere, og det synes jeg i høj grad, vi er dygtige til, siger Birgitte Sand. - Som myndighed skal vi hele tiden følge med i, hvad der rør sig på markedet for at fastholde og udbygge den nødvendige viden, og vi bevæger os derfor også uden for landets grænser for at mødes med udbydere, deres rådgivere og andre spillemyndigheder.

Blå bog
Uddannet jurist fra Københavns Universitet.
 Før Spillemyndigheden fra 2008 havde hun arbejdet ved Landsskatteretten, ligesom hun har haft en række ledende stillinger i SKAT.

Bestyrelsesmedlem siden 2011 i International Association of Gaming Regulators (IAGR), hvor hun var formand fra 2014-15.

Om European Regulator of the Year
Birgitte Sand er den anden kvinde, der får prisen som European Regulator of the Year, og den eneste kvindelige prismodtager i år. IMGL har uddelt priser hvert år siden 2002 til en række fremtrædende personer inden for feltet af spillemyndigheder. Prisen gives til en person, hvis arbejde med regulering af spil er særligt bemærkelsesværdigt.

Flere informationer:
Birgitte Sand, 25 44 05 03