Et år med national hjælpelinje om spilafhængighed

06, feb 2020

Det seneste år har danskere, der har haft brug for rådgivning om spilafhængighed, kunnet ringe til StopSpillet. Den uvildige hjælpelinje, som drives af Spillemyndigheden, har i løbet af det første år fået 722 opkald, hvilket er flere end forventet.

De mange opkald bekræfter, at der er et stort behov for en national hjælpelinje, der kan tilbyde råd og vejledning om spilafhængighed. StopSpillet henvender sig ikke kun til de spillere, der har erkendt, at de har et problem. Også spillere, der er i tvivl om, hvorvidt de har et problematisk forhold til spil, samt pårørende til spillere er velkomne til at søge rådgivning, uanset omfanget af problemerne med spil.

Vi kan se, at størstedelen af de spillere, der ringer ind, er i kategorien problemspillere og spilafhængige. Det vil sige, at vi får fat i dem, der har brug for os og kan hjælpe mange, der er endt i en ulykkelig situation på grund af pengespil, eller måske kan afværge, at det går så galt”, siger direktør i Spillemyndigheden Birgitte Sand.

For nogle spillere kan et opkald til StopSpillet være det første skridt til at erkende, at man har et problem. I andre tilfælde kan samtalen være det, der giver den sidste motivation til at søge behandling.

”I forhold til andre typer af afhængighed kan spilafhængighed måske skjules i længere tid for omverdenen, da det ikke umiddelbart er synligt. Det understreger behovet for en hjælpelinje som StopSpillet, som tilbyder fortrolige samtaler om et problem, der kan være forbundet med meget skyld og skam”, siger kontorchef for StopSpillet Linda Lomborg.

Og netop fordi emnet opleves som tabubelagt, er det vigtigt at også pårørende til spillere har et sted, de kan ringe hen for at søge vejledning. Rådgiverne ved StopSpillet kan nemlig være med til at klæde pårørende på til en samtale, der kan være svær at få taget hul på med én af sine nærmeste.

Når man ringer til StopSpillet, mødes man af kompetente rådgivere med stor faglig indsigt, der alle har gennemgået et intensivt oplæringsforløb. For at sikre, at hjælpen er tilgængelig, når man har brug for det, er hjælpelinjen åben fra kl. 9.00 -21.00 i hverdagene.

Fra december 2019 har der desuden været mulighed for at kontakte StopSpillet via en chat-funktion på stopspillet.dk. Foreløbig er det en prøveperiode, der løber til og med marts.

Et overblik over det første års statistik for StopSpillet kan downloades nedenfor.

For flere oplysninger kontakt kommunikationsansvarlig Katja Arabelle Antabi, 72 37 93 85, ka@spillemyndigheden.dk

Et år med hjælpelinjen StopSpillet (Januar 2020)

Resultater for det første år med hjælpelinjen StopSpillet